Main menu

Vonzáskörzet elemzés – célok és lehetőségek

A vonzáskörzet vagy elérési zóna ismerete sok esetben meghatározó egy vállalkozás új telephelyének vagy értékesítési helyszínének kiválasztásakor.

 Mi kell a vonzáskörzet lehatárolásához?

Alapvetően két dolog szükséges, egy gráf amin mozoghatunk (azaz az úthálózat és a közlekedési szabályok ismerete) és egy algoritmus, ami kiszámolja az egyes pontok elérési idejét.

Örs vezér tere - elérési zónák - reggeli csúcsforgalom

Örs vezér tere – elérési zónák – reggeli csúcsforgalom

Mit érdemes átgondolni a vonzáskörzet lehatárolásakor?

Alapvetően tudni kell, hogy milyen pontossággal és céllal akarjuk lehatárolni a vonzáskörzetet. Fontos átgondolni, hogy milyen közlekedési mód figyelembe vételével akarjuk a vonzáskörzetet kiszámolni (gyalogos, kerékpáros, autós, tömegközlekedés).

Vonzáskörzet vagy elérési zóna lehatárolásához általában statikus gráfot használnak az alkalmazások. Ez azonban csak egy közelítő képet ad az adott pont elérési zónáiról, mivel nem veszi figyelembe a forgalom dinamizmusát. Nagyobb városok esetében (pl.:Budapest) a napszak függvényében jelentősen változhat egy helyszín tényleges elérési ideje. Ha jó adatbázissal dolgozunk, akkor ezek a különbségek könnyen térképezhetők és marketingstratégiánkban felhasználhatók.

Budapest, Örs vezér tere vonzáskörzet változása az egyes napszakokban

Az öt képet megvizsgálva az alábbi következtetéseket lehet levonni:

A statikus gráf (mivel él típushoz rendel sebesség adatokat) koncentrikus elérési zónákat rajzol ki, leginkább az éjszakai elérési zónákhoz hasonlóan, szemben a másik három időponttal, ahol a zónák eltolódása / torzulása figyelhető meg.

Napközben a VI., VII., XIII. kerületek “bármelyik pontja” elérhető 20 percen belül, addig a reggeli és délutáni időszakban ezen kerületek nem fedhetők le. Ugyanígy napközben az Örs vezér teréről el lehet jutni 20 perc alatt a IX., XV., XVII., XIX. kerületek jóval több pontjára, melyek a reggeli és délutáni csúcsban nem érhetők el.

Az éjszaka legszembetűnőbb változása, hogy Buda is elérhetővé válik 20 percen belül. Ez a XI. kerület és Óbuda esetében nagy állandó lakónépességet jelent.

Figyelmesen szemlélve az elemzéseket, észrevehető, hogy a reggeli és a délutáni csúcsforgalom nagyon hasonló képet mutat, de a XVII. és XIX. kerületek más-más területe érhető el 20 percen belül. Ennek oka abban kereshető, hogy az elemzés során az Örs vezér teréről kiindulva kerestük a lefedhető területeket, és a reggeli időszakban más a forgalom fő csapásának áramlása, mint este. Ezt a jellemzőt az alábbi ábra mutatja jól.

Elérési idő Nagyvárad tér - Vecsés

Elérési idő Nagyvárad tér – Vecsés

A Nagyvárad tér és a vecsési Market Central a két pont ami között közlekedni kell. A reggeli csúcsidőben az Üllői úton 26 perc alatt lehet kijutni a Nagyvárad térről a Market Centralba, míg ugyanekkor a bejutás a Nagyvárad térre 35 perc! Ugyanezen a közel 14 kilométeres távon, az esti forgalom “homogénebb” képet mutat, mert a Nagyvárad térre való bejutáshoz 31 perc kell, míg a Nagyvárad térről kifele csak 29 perc.

Vonzáskörzet lehatárolás dinamikus forgalmi adatokkal

A fenti elemzés elkészítéséhez a GeoX Kft. által készített és forgalmazott házszám mélységű digitális vektoros Budapest térképet (DSM-10), valamint az ezt a térképet használó online dinamikus navigációs alkalmazásból (Egérút) származó forgalomdinamikai adatbázist használtuk fel. A térképi megjelenítés MapInfo szoftver használatával készült.

Ha kérdése van, keresse munkatársainkat »

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

Letölthető anyagok

Kapcsolat


GeoX Kft.
1035 Budapest
Kerék utca 80.
Tel.: +36 1 439 0055
Fax.: +36 1 700 2085